1937-ben, 82 évvel ezelőtt jelent meg a mára már ikonikus napszemüveg márka, a Ray Ban,a mi azóta meghódította az egész világot.
A történet kicsit hamarabb kezdődött, az 1930-as években, amikor a katonai repülőgépek egyre magasabbra tudtak szállni. Ez az újítás viszont merőben más látási viszonyokat eredményezett a pilóták számára. A Nap ragyogása, a visszatükröződés, a felhők feletti magasságban való repülés okozta émelygés, hányinger, rossz látás a pilóták körében azonnali megoldást igényelt. Így jutott el az Amerikai Katonai Légierő altábornagya az orvosi eszközöket gyártó Bausch&Lomb new york-i irodájába, ahol kérésére megalkották a kifejezetten pilóták igényeire szabott szemüveget: zöld lencsés Anti-Glare prototípust először műanyag kerettel, majd később felváltotta a fém keret és megszületett az Aviator modell.
A Ray-Ban gyár pedig ettől kezdve gőzerővel működött: évről évre új fejlesztésekkel jelentkeztek, folyamatosan szélesítve a termékpalettát, és ezzel együtt a célcsoportot is.
1938-ban megjelent a Shooter modell, ekkorra már kétféle, zöld és halványsárga Kalichrome lencsével, amely segített a részleteket élesen látni, miközben a kék fény kiszűrésével minimalizálta a párát, ezzel biztosítva a jó látási viszonyokat ködös időben is.
Ezt a modellt a két lencse között az orrnyeregnél elhelyezett kis cigarettatartó tette híressé, mely már kifejezetten a vadászok számára jelentett kényelmi funkciót: így ugyanis a vadászat közben sem kellett nélkülözniük kedvenc cigarettájukat. Afelől persze vannak kétségeink, mennyire elégítette ki a szemüveg ezt a funkciót, de az biztos, hogy a modell hamar népszerű lett, a nem sokkal később megjelent Outdoorsman pedig már a vadászok és halászok számára is kényelmes megoldást nyújtott.
A Ray-Ban hírnevén a második világháború sem ejtett csorbát, sőt: amellett, hogy az Amerikai Légierő pilótáinak továbbra is ezek a szemüvegek nyújtották a legjobb megoldást repülés közben, a hadi és tengerészeti egyenruha a divat világára is nagy hatással volt, így a terepmintás ruhák és egyenpólók mellett a Ray-Ban napszemüvegek is hamar elterjedtek a civilek körében.
Ezek után nem meglepő, hogy az első fickó, akinek köszönhetően beindult a Ray-Ban nemzetközi karrierje, Douglas MacArthur tábornok volt. Őt kapták ugyanis először lencsevégre a sajtófotósok, amikor repülőgépével a Fülöp-szigeteken landolt.
A háború után Hollywood is ráharapott az új hóbortra: míg a pilóták a napfény, a celebek a lesifotósok elől bújtak a stílusos uniszex keretek mögé.
Az első Ray-Ban szemüvegben lencsevégre kapott színész Humphrey Bogart volt, akit az 1950-es évektől kezdve számos további színész követett kedvenc Ray-Ban modelljeikben pózolva a filmvásznon: James Dean (Haragban a világgal – 1955), Peter Fonda (Szelíd motorosok – 1969), Clint Eastwood (Piszkos Harry – 1971), Robert De Niro (Taxisofőr – 1976.) csak néhány példa a legnagyobbak közül, a női mezőnyből pedig Audrey Hepburn viselt először Wayfarert az Álom Luxuskivitelben Holly Golightly-jaként.
A mozi mellett a zenei világ nagy stílusikonjainak is kedvelt kiegészítője lett a Ray-Ban: Bob Dylant például ritkán lehetett a Wayfarer szemüvege nélkül látni, melynek sötét lencséje egybeforrt a zenészlegenda nonkonformista megjelenésével. Ugyan az 1970-es évek végén beköszöntött diszkókorszak feltűnő, színes és csillogó divatirányzata nem kedvezett a Ray-Ban hírnevének – egy időre dizájner darabok vették át az uralmat a napszemüvegek piacán –, a márka nem tűnt el.
Folytatódtak a fejlesztések, és rövidesen egy új modellel jelentkeztek, kifejezetten hegymászók számára, közben pedig a napszemüvegek mellett beléptek a dioptriás szemüvegek piacára is.
A diszkókorszak végén, az 1980-as években a Ray-Ban igazi must-have márkává fejlődött – többek között Tom Cruise-nak is köszönhetően, aki 1983-ban a Kockázatos üzlet-ben a Wayfarer, míg három évvel később, a Top Gun Maverickjeként az Aviator modellt viselte. Mindkét esetben nem sokkal a film megjelenése után az eladások negyven-ötven százalékkal ugrottak meg.
Forrás: roadster.hu